Fødselshjelp til nyetablerte

 

Amesto-ansatte
Jon Gravseth, Tom André Haraldstad, Linda Haraldstad, Åse-Lill Liljebakk, Gøril Paulsen og Siv Rundereim. Sandra Wiik og Trine Fjellstad Eriksen var ikke tilstede da bildet ble tatt. (Foto: Michael Ulriksen)

Regnskapsbedriften Amesto, med hovedkontor i Kjeldebotn og filial i Narvik, har en bred portefølje og kunder både lokalt og nasjonalt. Men spesielt en kundegruppe ligger bedriftens hjerte ekstra nært. De nyetablerte.

– Dagens krav til finansiell rapportering er mer kompleks og utfordrende enn noensinne, sier markedsansvarlig i Amesto, Ann Elisabeth Ernestussen.
– Dette kan ta knekken på nyetablerte foretak, der man i utgangspunktet har flinke fagfolk innen sitt felt, og kjempegode ideer. Derfor har vi valgt å satse spesielt på denne kundegruppen, selv om det kanskje ikke er de vi tjener mest på. Samtidig tar vi selvfølgelig oppdrag for alt fra små foretak til store bedrifter.

Gründererfaring
Som gründer av regnskapsfirmaet Alfa Økonomi, senere Amesto, har Ann Elisabeth selv rikelig med erfaringer fra etableringsfasen. I 2005 var hun den eneste ansatte, i dag har bedriften vokst til 10 ansatte fordelt på kontorene i Narvik og Kjeldebotn.

To ganger har Amesto hatt status som gasellebedrift, en utmerkelse som henger høyt og gjenspeiler solid vekst over tid. Men det har ikke kommet av seg selv:
– Tålmodighet, hardt arbeid og aktiv bruk av nettverk er hovedingrediensene for å lykkes, mener Ann Elisabeth.

Tett oppfølging
Hun har lang erfaring fra bedriftsveiledning, både gjennom Innovasjon Norge og ulike kvinnenettverk. Sammen med sine kolleger i Amesto deler hun gjerne sin kunnskap med nyetablerte.
– Vi ønsker å være en sparringpartner som hjelper kunden i gang og følger dem tett underveis, helt fra første tanke. Vi pleier å si at de må gjøre det de er god på, og sette bort til oss det de ikke kan. Vår spesialkompetanse er fødselshjelp til etablerere, og vi gjør gjerne en ekstra innsats for at de skal lykkes. Ser vi at tallene deres går nedover, tilbyr vi hjelp og foreslår tiltak. Vi sitter ikke stille og ser på. Vi bryr oss om kundene.

Nye ansatte
Dette er i overensstemmelse med Amestos hovedfilosofi om å sette kunden i sentrum uansett størrelse eller ambisjonsnivå. Et viktig tiltak i så måte er kundemøter en gang i året, der sentrale temaer tas opp og man kan drøfte erfaringer og lære av dem. Tilbakemeldingene er gode, og positiv omtale fra én bedrift fører ofte til flere kunder. Derfor ser Ernestussen lyst på fremtiden, og planlegger nye ansettelser i løpet av året.

Amesto-ansatte
Unn-Wenche Dahl og Ann
Elisabeth Ernestussen. (Foto: Michael Ulriksen)

– I lokalsamfunnet i Kjeldebotn er vi en viktig aktør, og fungerer som langt mer enn et regnskapskontor. Bygde­kontor er kanskje en mer dekkende beskrivelse. Vi har også vært med på å etablere både Joker-butikken og driv­stoffstasjonen. Det hadde derfor vært flott med flere ansatte i Kjeldebotn. Dagens kommunikasjonssystemer gjør det mulig å jobbe desentralisert. Samtidig setter mange kunder og ansatte pris på den sentrale beliggenheten til kontoret i Narvik.
Uansett arbeidssted vil nyansatte oppleve et positivt og spennende arbeids­miljø med mange kompetente fagfolk, de fleste autoriserte regnskapsførere. Og kundene – de vil fortsatt møte et regnskapskontor som setter dem i sentrum.

 

WEB-amesto-narvik

AMESTO INFO

Amesto på kartet, her finner du Amesto i Narvik:

Print Friendly, PDF & Email