Markedsanalysepris til ballangenværing

Ida Susann Svensson
Ballangenværing Ida Susann Svensson er blitt en prisbelønt konsumentanalytiker. (Foto: Norges sjømatråd)

Norges sjømatråds konsumentanalytiker Ida Susann Svensson er kåret til «Årets talent» av Norges Markedsanalyseforening, melder Norges sjømatråd i en pressemelding.

Prisen ble delt ut i Oslo under MAD 2015, årets store dag for markedsanalysebransjen.

– Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk vite at jeg var nominert og det var selvfølgelig kjempeartig å vinne. Sjømatrådet er en flott og spennende arbeidsplass for oss som brenner for analyse og jeg er veldig glad for at de har satset på meg, sier 27-åringen fra Ballangen i pressemeldingen.

«Årets talent»
Ida synes det er kjempeartig å vinne prisen som «årets talent». (Foto: Norges sjømatråd)

Svensson har jobbet for Sjømatrådet siden 2013. Det var TNS som nominerte henne til prisen.

– Med eksportører som omsetter for milliardbeløp som Marine Harvest og Lerøy, kan til og med en erfaren analytiker bli skjelven i buksene. Det er jo tross alt innsikten som Ida er med å skaffe, som er grunnlaget for de strategiske retningsvalgene for disse aktørene. Ida har på tross av sin alder gjort seg bemerket som eksepsjonelt faglig dyktig og hun har en klar stemme. Ida har reist rundt i hele verden for å forstå forbrukere i alle verdens hjørner. Gjennom å være nysgjerrig så utvider hun grunnlaget for innsikt som Norges sjømatråd igjen kan dele med sine eksportører. Ida har vært med å sette opp et stort rapporteringssystem for alle undersøkelsene de gjennomfører rundt omkring i verden. Dette systemet bringer nå informasjon og innsikt ut til alle aktørene i sjømatnæringen. Ida har også vært en pådragsyter for å lage et system for reklametesting i alle verdenshjørner, slik at man raskt og effektivt kan gjennomføre tester som både dokumentere effekter og bidrar til læring, skrev Jørn Olsen i TNS i nominasjonsteksten.

Svensson er utdannet på handelshøyskolen i Tromsø og har hovedfag i markedsføring. Det var under studiene hun skjønte at konsumentanalyse var spennende og at det var noe hun kunne tenke seg å jobbe med.

– Det er veldig hyggelig at aktørene du jobber med er fornøyd med arbeidet ditt. Jeg ønsker å hjelpe alle i sjømatnæringen til å få økt innsikt om markedene og forbrukerne og synes det er hyggelig at jobben jeg gjør blir lagt merke til, forteller Svensson gjennom sjømatrådet.

Kilde: Norges sjømatråd

Print Friendly, PDF & Email