Slik vil vegvesenet bomlegge Hålogalandsbrua

Slik foreslår Statens vegvesen at bomstasjoner skal legges og til hvilke passeringspriser. Nyhetsgrafikk: Statens vegvesen/Ofotingen
Slik foreslår Statens vegvesen at bomstasjoner skal legges og til hvilke passeringspriser. Nyhetsgrafikk: Statens vegvesen/Ofotingen

Torsdag presenterte Statens vegvesen sitt forslag til finansiering av Hålogalandsbrua. Det innebærer to bompengepasseringer.

Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å utrede finansieringsplan for Hålogalandsbrua. Forslaget innebærer altså bomstasjoner både på E6 og E10.

Det beregnes cirka fire og et halvt år byggetid. Om anleggstart blir første halvår 2012, skal Leirvika rassikres i løpet av 2014, og ny europavei 6 inklusiv bru stå ferdig i løpet av 2016.

Prosjektleder i Statens vegvesen Einar Karlsen, Narvik-ordfører Karen Margrete Kuvaas og regionvegsjef i Statens vegvesen Torbjørn Naimak med finansieringsplanen for Hålogalandsbrua. Foto: Robin Lund
Prosjektleder i Statens vegvesen Einar Karlsen, Narvik-ordfører Karen Margrete Kuvaas og regionvegsjef i Statens vegvesen Torbjørn Naimak med finansieringsplanen for Hålogalandsbrua. Foto: Robin Lund

Til sammen beregnes utbyggingen til å koste over 2,4 milliarder kroner. Statlige midler skal utgjøre cirka 64 prosent av finansieringen og kommunale tilskudd 1,2 prosent. Bompenger beregnes til å finansiere rett i underkant av 35 prosent av totalen.

Det legges opp til Autopass-systemet, som stort sett også brukes ellers til landets bomstasjoner. Med en Autopass-brikke kan man få ti prosent rabatt, eventuelt 20 prosent rabatt om man forhåndsbetaler. Uten autopassbrikke blir kjøretøyets registreringsnummer avlest, og man betaler via Internett eller tilsendt faktura.

Nå skal forslaget behandles av bystyret i Narvik kommune og av Nordland fylkeskommune.

– Dagen i dag er en viktig milepæl, uttalte Narvik-ordfører Karen Margrete Kuvaas etter presentasjonen.

Print Friendly, PDF & Email